Vinda från Tavelsjö- biljetten dit?

Här kommer ett inlögg som presenterar min kompanjon som ska kämpa med mig mot målet. Det är henne som jag ska söka skolan med i maj då ett ridprov skall genomföras, ovh om jag kommer in är det också hon som skall följa mig dit. Vinda ägs av min chef Eva (som är världens bästa och lånar ut henne till mig) och det är även hon som har fött upp henne och äger hennes mamma.

Vinda är född 2005. Hon är silversvart med stjärn, söt som socker men har ett humör som en tonårstjej med PMS.

Hennes mamma heter Dúfa från Solbacken. Dúfa är undan ett andraklass sto och efter förstaklasshingsten Jor från Rolsta en förstaklasshingst med 52 avkommor, han är efter matadoren Svalur frá Glæsibæ

Dúfa är en jätterolig ridhäst med massa vilja och väldigt bra psyke. Hon är femgångare och föredrar helt klart tölt och pass.
Hennes pappa är Askur frá Hofsstadaseli. Han är en fyrgångshingst bedömd till 7.81 utan särskilt anmärkningsvärd stam. Här hans bedömmning som ni kan jämföra med Vindas:
Exteriör
Huvud 8
Hals-Manke-Bog 8.2
Rygg och kors 7
Proportioner 7.8
Ben (kvalitet) 8.3
Benställning 7.5
Hovar 8.3
Exteriör 7.9
Ridegenskaper
Tölt 8
Trav 8.2
Pass 5
Gallopp 8.5
Vilja 8.3
Lynne 7.8
Helhetsintryck 8.5
Ridegenskaper 7.73
Totalt 7.81

Vinda reds in av Malin Bengtsson under 2008 och visades våren 2009 på wången med detta resultat:

Exteriör
Huvud 8.5
Hals-Manke-Bog 8
Rygg och kors 7.5
Proportioner 7.5
Ben (kvalitet) 8
Benställning 7.5
Hovar 7.5
Man och Svans 7.5
Exteriör 7.78
Ridegenskaper
Tölt 8
Trav 7
Pass 5
Gallopp 8
Spirit 8
Helhetsintryck 8
Skritt 7.5
Ridegenskaper 7.41
Långsam tölt 8
Canter 8
Totalt 7.56



Jag har ridit Vinda sen i höstas men kom igång med den seriösa träningen i November. Vinda är en väldigt bestämd dam med mycket humör och det tog väldigt lång tid innan jag lyckades vinna hennes förtroende. Jag fick smaka både på hennes bakhovar och tänder på vägen dit....

Hennes posetiva sidor

  • Tölten. flott med mycket aktion
  • Galoppen. Rund och ren
  • Traven. Massa sväv, lyft och vinklade bakben
  • Viljan, hon gillar att springa
  • mjukheten. Hon är otroligt mjuk och känslig för hjälper
  • UTSTRÅLNINGEN
Hennes negativa sidor
  • ehhh...hennes hmmm humör, man får vara tacksam för varje uns samarbetsvilja
  • att hon är ganska osäker och lite feg
  • hennes extriör är relativt bra men ryggen är lång o hon har lätt för att gå i för hög form

Vacker som en dag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0