Vinda OCH jag har PMS

Fy vilken ridtur jag hade i fredags med Vinda. Jag kände redan när jag tog in henne att hon var arg. Försökte tränga sig och när jag lämnade henne i boxen så sparkade hon i väggen och småstegrade sig. Jag hade tänkte att rida barbaracka men tänkte om hon är så här nu så kommer hon förmodligen vara lite jobbig så jag tog sadel. Tur var väl det!! Jag for ändå i backen två gånger!

Jag satt upp på gårdsplanen och skulle rida ner till paddocken. Men jag fick inte fram henne en meter. Jag tänte att nu väntar jag ut henne eftersom jag vet att hon blir otåligt efter ett tag och lyssnar tillsist. Men inte! Hon började itället bocka högt på stället. Liksom kasta sig rakt upp i luften och rakt ner igen. Det var ingen rodeo utan bockade men vilade sen en stund för att samla kraft till nästa bock. Sen började hon stegra. Eftersom detta är något hon börjat nyligen med så har hon dålig balans så jag kunde sno runt henne i one rein stop och hindra stegringen. Då högg hon mot mitt ben. Jag försökte med allt. Tillslut så stegrade hon så högt att hon nästan stegrade över, så jag for av. När hon märkte att hon kunde få av mig så ökade hennes försök.

Tillsist gick jag ner till rundkorallen och övade join-up. Gjorde några ledarskapsövningar och tillslut så hoppade jag upp igen. Och hon började igen. I en bock tappade hon balansen och gick omkull.

Det hela slutatde efter ca 1.5h med att jag gav upp. Jag fick inte fram henne helt enkelt. Inte en meter utan bock. När en häst beteer sig så här ska man i första hand fråga sig om den har ont någonstans. Vinda har gjort så här när hon tränades för visning och då blev hon ordentligt utredd. Inga fel alls. Det som också motsäger att hon har ont är att man märker när en sådan här dag ska komma redan när man hämtar in henne. Nu har hon gått riktigt bra i en månads tid och så kommer detta bakslag. Jag har en teori om att hon är varannandags häst. dvs att hon helst ska ridas varannan dag eller iaf inte ha för långa vilor. Jag har nämligen märkt ett mönster att dessa dagar tenderar att komma när hon vilat många dagar i rad. Nu hade hon vilat fyra dagar i rad.

När jag for av andra gången var jag inte glad kan jag lova! Men jag har lärt mig att det inte hjälper att vara arg så när jag hoppade upp igen så var det med hela mitt tålamod.

Kommentarer
Postat av: Camilla Svensson

Alltså hon har ju allvarliga störningar ibland...



Hoppas att det bara var en väldigt dålig dag så att hon inte har satt det här i system nu, att inte ge sig förrän du flyger av. Hon är ju nog jobbig då hon har en lite dålig dag liksom ;)

2010-02-22 @ 07:53:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0