Tävlingsdebut

I helgen har jag deltagit i min första islandshästtävling! Jag var anmäld till grenarna T8 (Lätt tölt) och V5 (lätt fyrgång).
Det här var mina mål:
-inte bli diskvalificerad (detta kan man bli om hästen är olydig på banan, om hästen springer ut från banan, om man har ottillåten utrustning osv)
-ta mig vidare till söndagen
-inte vara nervös
-inte hålla andan när jag rider =P
-fokusera på min sits och inte Vindas form

Det här blev resultaten:
Jag lyckades med alla mål skrivna ovan! Jag var inte ens nervös och det är jag jättestolt över. Vinda var en riktigt pärla och uppförde sig skitbra även i hanteringen. På banan var hon out-standing, den lilla skrutten. Jag tokälskar att rida denna häst.

Fyrgång

Den var verkligen vår gren. Hon tyckte det var jätteroligt att få skena runt i sin älg-trav och domarna var helt klart nöjda.
Tölt 5.0- 4.0- 6.0
Trav 6.0- 5.5- 6.0
Skritt 4.0- 4.0- 5.0
Galopp 5.5- 5.5- 5.5
Mina poäng räckte till att jag låg tvåa och därmed fick en plats i a-finalen på söndagen!
Hon kändes superbra i a-finalen och vi slogs om förstaplatsen. Vinda var som ett peppat ånglok, jag har aldrig kännt henne så stark och vårat tempo var högt precis som det önskas av domaren. Dock blev det en andraplats, bara 0.08 p under vinnaren och det är jag jättenöjd med. så här såg poängen ut:

Tölt 4.5- 5.5- 5.0
Trav 5.5- 5.5- 5.5
Skritt 4.5- 4.5. 5.0
Galopp 5.5- 5.5- 5.5



Tölt
I Uttagningen fick vi 3.5- 4.5- 5.5, väldigt ojämna poäng eftersom hon var ojämn i både tempo samt att jag lät henne gå på dubbla spår. Detta gjorde att vi låg sexa och alltså kom alldeles under strecket för att få rida a-final (de fem bästa går till a-final och de fem efter dessa går till b-final).

Den som vinner b-finalen får man komma till a-final, så jag var sjuuukt peppad att göra det och inte ett dugg nervös! Vinda gick som en klocka och vi fick våra bästa töltpoäng: 5.5- 5.5- 5.0. Med dessa vann vi b.finalen och kom vidare till a-final=)

I A-finalen var det alltså 6st startande så jag kunde alltså som sämst komma på en sjätteplats. Vinda började bli trött men gick endå jättebra och vi fick 5.0- 5-0- 5.5........detta räckte till en andraplats!! När vi red ärevarvet med vår blåa-rosett så drog vinda på i världens tölt=), jag rös. En andra plats i tölten är verkligen 100ggr bättre än vad jag väntat mig. Älskade häst.
Ida, Hanna och Frida!! Tack tack tack så otroligt mycket för all hjälp! Jag skulle inte fixat det utan er.

Och tack Eva för att jag får rida denna fantastiska häst!




VINDA<3

Kommentarer
Postat av: Emilie

Åhh vad kuul! Grattis ! :) Det var ni värda som ni tränat under våren ju! Hoppas vi ses snart igen !! Kraam

2010-05-16 @ 22:17:45
Postat av: Ida

Ni är ju bäst, inte tvekan om den saken!

2010-05-16 @ 22:35:40
Postat av: verner

Min coach!!!

2010-05-16 @ 23:19:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0